Piet Buddingh'

Sunday, August 30, 2009

de spreukendichter en het leven

De Spreukendichter en het leven.

Twee belangrijke spreuken uit het bijbelboek schieten mij dezer dagen door het hoofd, vooral omdat Anneke 80 jaar is geworden.
De eerste spreuk is als volgt, ik citeer uit het hoofd:"De verstandige huisvrouw vermeerdert het bezit van haren man".
Dat is letterlijk werkelijkheid geworden, alleen niet in materiele zin, maar in overdrachtelijke zin; Anneke heeft in de loop der jaren mij vele uiterst zinvolle tips gegeven bij mijn carriere in het onderwijs en bij de studie nederlands. Daardoor is mijn geestelijke bagage enorm gegroeid; het bezit interpreteer ik dan ook als inzicht in allerlei literaire kwesties en als veel kennis over personen en boeken. En aangezien literatuur ook vaak een relatie naar de samenleving heeft, is daardoor mijn inzicht in maatschappelijke vraagstukken dieper geworden. In dat opzicht ben ik een bevoorrecht mens; daarnaast heeft zij veel tijd voor mij vrijgemaakt om mijn studie nederlands af te maken.
De tweede spreuk heb ik opgezocht en is als volgt: Spreuken 14:1: "De wijsheid der vrouwen bouwt haar huis". Deze tekst intepreteer ik voor mij zelf als: " De vrouw bouwt haar huis op haar wijsheid". Ook deze tekst gaat voor mij letterlijk in vervulling, als ik denk aan wat Anneke in de loop der jaren voor de kinderen heeft gedaan en wat ze nu doet niet alleen voor de kinderen, maar in de eerste plaats voor de kleinkinderen. De wijsheid waarop zij haar gezin gebouwd heeft en waarop zij de gezinnen van de kinderen benadert, dus haar kleinkinderen, dwingt bij mij bewondering af.
Tenslotte: duidelijk wordt bij mij toch de grote invloed van de christelijke opvoeding die ik heb gehad, dat ik nog zo in bijbelteksten kan denken; ik denk ook wel aan Job en zijn gezin. Die was daar altijd mee bezig; of zoals een grootouderpaar mij eens verzekerde, toen ik als kerkeraadslid bij hen op huisbezoek was en we het over de kinderen en kleinkinderen hadden:"Mijnheer Buddingh', daar kom je nooit los van; daar blijf je je hele leven als grootouder aan denken."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home