Piet Buddingh'

Sunday, February 13, 2011

Een triptiek over vm.Ned. Nieuw-Guinea

In een drietal bijdragen heb ik getracht een triptiek op te bouwen over het leven van blanken op het vm. Ned. Nieuw- Guinea, maar wel zoals ik dat persoonlijk heb ervaren, mede op grond van antropologische literatuur. In hoeverre en hoe de besproken mythen en rituelen moeten worden ingepast in de recente antropologische theorie, te weten de "Out- of- Africa"- theorie, is voor mij een open vraag, waarvan ik de beantwoording graag aan de 'echte' deskundigen overlaat. Maar dat het navorsen van de oerstromingen van de mensheid over de planeet een interessante wetenschap is, is voor mij een zekerheid, waarvan ik de publikaties met grote belangstellling blijf volgen. Ten overvloede wil ik er nog eens de nadruk opleggen, dat in de fundamentele eigenschappen van de mens, zoals het creatief, het beeldend en het adaptief vermogen, in de ontdekking van hoe vuur te maken de fundamentele verbondenheid, de gelijkwaardigheid van de diversiteit aan mensen binnen het geheel van de mensheid verankerd ligt.
De volgorde van de triptiek is als volgt:
a. Grenssituaties
b. Een dienstreis
c. Mislukte pacificatie.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home